Doorzoek de website

Contact

Jandonker

j_donker@yahoo.com

Veel hulp !!

22-04-2012 11:41

Vrijdag met Pieter al vroeg naar Zwartewaal. We hebben samen eerst het restant geschuurd en toen de epoxyplamuur na lang aarzelen aangemaakt en aangebracht op vooral de waterlijn en toen angstig naar de lucht zitten kijken. Blijft het droog zodat de plamuur kan uitharden? Daarna zijn we aan de slag gegaan met het inmeten van de boot. Dat is best een lastig karwei, want steeds moet je vanaf hard roerkoning de nieuwe punten uitzetten van waaruit je de meting van de breedtes en de hoogtes kunt bepalen. We hebben de metingen van -33 cm t/m + 350 cm vanaf de roerkoning afgemaakt en die heeft Pieter in een bestand gezet waar we later hopelijk een vrij nauwkeurige tekening aan overhouden.  Mevrouw Van der Zee kwam nog even informeren en begreep onmiddellijk wat Pieter aan het doen was. Ze vertelde dat zij ook hadden overwogen om de computerprogramma's aan te schaffen om dergelijke tekeningen te maken , maar dat ze uiteindelijk door de hoge kosten van dat plan hadden afgezien. Vroeger, zo begrepen we, werden de nieuwe schepen op de werf gebouwd vanuit jarenlange ervaring en nu moet alles met certificaat aan bepaalde normen voldoen. Denkend aan de "oude" Van der Zee, die ik nog aan het werk heb gezien, zou ik vol vertrouwen een  Van der Zee zonder certificaat bestellen inplaats van een willekeurig schip met . Maar ja , de tijden veranderen.........................alles moet op papier veilig zijn, maar hoe veilig zijn al die schippers eigenlijk? Zeilend kom je hele rare snuiters tegen die nog nooit van enige regel hebben gehoord.

's Morgens onverwacht bezoek; Rien en Ma kwamen kijken hoe het allemaal ging..

Die kwam onze oude dame bewonderen. Door de kou bleven ze maar kort en koud is het inderdaad. Voor het verven zijn we nu wel toe aan een paar dagen redelijk zonnig weer. Maar het weer heeft het schema nog niet in de war gebracht. Na thuiskomst even bijkomen en toen weer verder gegaan met het kajuitluik.

 

Ook zaterdag weer veel hulp: nu ging Olaf mee. Om de spiegel te kunnen schuren en de romp te kunnen verven hebben we eerst het motorstoeltje en de zwemtrap verwijderd. En dat kan alleen maar met z'n tweeen want in het achteronder moet iemand de moeren tegenhouden terwijl de ander buiten de bouten losdraait. Ik was erg blij dat Olaf het achteronder voor zijn rekening nam.  Allerlei sms'jes houden me op de hoogte van de schoolteams: alles wint dus E8 houdt grote kans op het kampioenschap. Leuk. Daarna de spiegel geschuurd en de plamuur weggeschuurd. En toen kon het opbouwende werk na een week beginnen. Het onderwaterschip in de blauwe antifouling gezet en dat blijkt meer verf te kosten dan verwacht. Voor één ronde hebben we maar net genoeg aan 2 blikken, dus dat wordt bijbestellen.We hebben samen ook de lijsten van het kajuilluik weggehaald. Dat was een heel karwei want de schroeven zijn wel heel veel keer dichtgeverfd. Met een mesje dus eerst alle schroefkoppen open geschraapt en daarna ging het redelijk vlot. We gaan tevreden naar huis met  weer veel huiswerk:een motorstoel, een zwemtrap en de lijsten. Kan allemaal thuis worden schoongemaakt en geverfd. Nog even met Jan van der Zee gesproken over het roer: kan volgens hem nog best een paar jaar mee, dus ook dat kan in de antifouling.                                     Deze week vier dagen met hulp aan de slag, bedankt jongens. 's Avonds weer aan de huisklussen verder gewerkt.

 

 

  Zondag maar een dagje thuis gebleven. De thuisklussen vergen aandacht en het karwei is heel erg vermoeiend. Dus een dagje vrij doet goed.