Doorzoek de website

Contact

Jandonker

j_donker@yahoo.com

De eerste 2 dagen..........veel stof !

17-04-2012 22:05

 

Maandag naar Zwartewaal en daar om half negen paraat. Het weer is koud en winderig. Eerst maar eens een beetje rondgekeken en met Jan van der Zee de elektriciteit geregeld. Daarna maar eens in de boot geklommen en de dekzeilen en andere benodigde spullen uit de boot gehaald en met de zeilen de boot ingepakt. Daardoor kan later de kajuitdeur mee naar huis voor het maken van een nieuw en kunnen volgende week de ramen eruit zonder dat iedere bui naar binnen komt. Het op - en afklimmen begint na een paar keer toch wel te wennen. Om een uur of tien begonnen met de klus. De kiel wordt met de machine onder handen genomen, onderbroken door een aantal buien met hagel. Behaaglijk weer is het niet, vooral de wind is hinderlijk. Ondanks de paar korte buien houdt het weer zich redelijk, later zelfs een zonnetje, wat het werk aangenamer maakt. De kiel zit er op en 's middags een begin gemaakt met het onderwaterschip: bij de boeg begonnen zodat alle stof een beetje van me af waait. Ondanks dat zit ik helemaal onder maar het goede nieuws is dat na het schuren een spiegelgladde en vrijwel onbeschadigde romp te voorschijn komt. En dat na 37 jaar !   

De telefoon mis ik een aantal keren ongewild door het lawaai van de schuurmachine. Maar als ik de mail een keer bekijk voel ik me een bevoorrecht mens: heel veel mailtjes waarin me veel succes en plezier wordt gewenst.

Om half vijf weer thuis met het luik onder mijn arm. Daar kan 's avonds prima aan doorgewerkt worden.

Dinsdag weer vroeg naar de werf en nu eerder op dreef. Streven is het onderwaterschip af te hebben tot (en met ?) de kiel. Om tien uur rijdt Marloes aan de overkant van de haven en ziet dat ze de andere kant moet hebben. Met haar hulp en haar gekwebbel vliegt de tijd en vordert het schuren aardig. Mevrouw Van der Zee komt kennismaken met Marloes en trakteert op een capuccino met cake.  Om half drie hebben we zoveel stof gehapt dat we besluiten naar de gamma te gaan om de schuurpapiervoorraad aan te vullen. Daarna naar Verschuren voor het kajuitslot: nergens te koop en hij heeft een kist vol met verschillende maten en vormen. Jammer dat dit soort winkels het steeds meer afleggen tegen de grote ketens met hun standaardpakket. Thuisgekomen weer verder aan het luik gewerkt en dit verhaal bijgewerkt. Het lijkt morgen een droge dag te worden dus eigenlijk moet het schuren van het onderwaterschip dan af gerond kunnen worden.....we zullen zien.