Doorzoek de website

Contact

Jandonker

j_donker@yahoo.com

Dank aan de weergoden voor 2 heerlijke klusdagen!

07-05-2012 22:48

Ook vandaag kan er veel gebeuren. Om half negen ben ik paraat en kan ik de waterlijn en de naamlijn afplakken. dat is een heel werk want voor alles een beetje recht is zijn er een aantal rollen plakband doorheen. Maar na een uur kan ik met de verfroller en de witte verf aan de slag. Daarna worden de naam aan beide zijden van de boeg erop gezet en de thuishaven "Brielle"op de spiegel. Ook Sjon  ("met Sj want mijn moeder komt uit Amsterdam, dat moet je begrijpen") op zijn brommertje komt weer langs en bewondert het resultaat. Volgens hem had de verf nog meer kunnen glanzen als het minder koud was geweest de afgelopen periode maar hij begrijpt ook wel dat we aan tijd gebonden zijn en niet kunnen wachten op een warmere periode. Ook vandaag , al schijnt de zon, is het weer heel koud. De jas blijft aan en pas in de middag is klussen in trui behaaglijk.

Nu alle lijnen erop staan kan ik veel van het oude afplakband weghalen, maar daar zitten nu drie lagen verf overheen, dus dat wordt losnijden. Dan is het ondertussen half drie en begin ik aan het verven van het dek aan stuurboord. Dat scheelt de volgende keer weer een hoop tijd. Om half zes pak ik de boot weer in, want morgen wordt een regenachtige dag. Maar deze 2 dagen hebben we binnen en het resultaat oogt goed. De "oude" dame staat er weer stralend bij.

.

Onze voorganger op de werf ligt nu met zijn boot voor de wal en is bezig de laatste details af te maken. Het is een bijzonder schip: een polyester dek van een grote Friendship en daarom heen ontworpen een stalen romp. Ik begrijp van Jan van der Zee dat er daar drie van gebouwd zijn en dat ze alledrie nog in de vaart zijn. Eigenlijk iets voor Jaap Bakker en het Friendship-archief. Volgende keer voor hem een fotootje maken en de lengte doorgeven.