Doorzoek de website

j_donker@yahoo.com

Afscheid van Zwartewaal.

12-05-2012 21:38

Vanmorgen om 10 uur heel veel spullen naar de boot gebracht met drie auto's. De jongens rijden door naar Brielle en zetten daar een auto neer voor de terugweg naar Zwartewaal. In Zwartewaal nemen we afscheid van Adrie van der Zee en gaan we de mast optuigen. Daarbij ontbreekt één mannetje van de verstaging en dat verbaast omdat we die kleine onderdelen steeds heel erg goed hebben opgeruimd. Tegoed blijkt later. Bij Adrie een stagspanner gehaald en daar het bewuste onderdeel uitgehaald zodat we verder konden. Ook de nieuwe windex levert problemen op . De nieuwe heeft een iets dunner asje en die ruimte vullen we op met een strak laagje ducktape en dan kan hij boven in de mast toch gemonteerd worden. Als de mast staat eten we wat en testen de motor. Als die lekker loopt manouvreren we de haven uit en varen we de haven van Zwartewaal uit. Op de kade rijdt Sjon en we wensen hem een goed nieuw karwei toe. Hij houdt namelijk niet zo van varende schepen. "Als je er niks aan ken doen, vind ik niet veel meer an". De man van klusprojecten zwaait ons uit.We varen het Briielse Meer op en daar blijkt hoe koud het is. Jas en trui zijn echt geen luxe. We passeren een blauwe Top met die prachtig uitwaaierende boeg. Blijft een prachtig schip. Tegen de wind in doen we er wat langer over dan op de heenreis maar na iets meer dan een uur leggen we aan in de haven waar de havenmeester ons onmiddellijk opmerkt en haar duim opsteekt. Daar in de luwte van de bomen is het heerlijk weer. We ruimen op en sluiten de boot af nadat Olaf eerst nog heeft gevist. Hij vangt 2 ronde loden schijven, waarmee de landvasten op het katrol hebben gezeten maar die nu op de bodem van het meer lagen. Hij krijgt ze te pakken en besluiten die later schoon te maken en opnieuw te gebruiken. Thuisgekomen vindt Olaf het ontbrekende mannetje van de verstaging in zijn kleding terug, kon ook niet weg zijn.

Er blijven nog wel een paar klussen te doen, maar dat redden we in een weekend of andere vrije dag. Het was heerlijk ongestoord vier weken hieraan te kunnen besteden. Een inspannende vakantie maar een hele leuke. Iedereen bedankt daarvoor. De geuzenvlag en de vlag van de Friendshipclub hangen weer in het stag en de Friendship 23 /zeilnummer 358 "Marina" kan weer een paar jaar mee.